Vývoj lyžařských dopravních zařízení: Od experimentů po moderní lanovky

Historie lyžařských dopravních zařízení je pestrá, avšak plná pokusů, které se ukázaly jako neúspěšné. Článek z listopadového čísla časopisu SNOW (147) zmiňuje, že v případě aktuálně budovaných lanovek se jedná o vysokorychlostní sedačkovou lanovku Jordan 8 Bubble v Sunday River, která je od loňského roku nejrychlejší osmisedačkou v Severní Americe. Přepravuje až 3 200 lyžařů za hodinu rychlostí 6 metrů za vteřinu v pohodlných vyhřívaných sedačkách.

Evoluce lyžařské dopravy

Pokud bychom zjednodušeně popsali evoluci lyžařských dopravních zařízení, je nutno zmínit, že počátky sahají až k vlekům poháněným párou, jako byl vlek v kalifornském Truckee z roku 1910. V průběhu třicátých let byly tyto saně a háčkové vleky nahrazeny kotvami, a po druhé světové válce dominovaly sedačkové lanovky. Ale co se stalo s vleky, které se neuchytily?

Kuriózní pokusy a slepé uličky

Lyžaři se v historii přepravovali různorodými způsoby, včetně dřevěných člunů nebo přestavěných autobusů. Například, v Aspenu byl v roce 1938 postaven vlek Boat Tow, který skládal z dřevěných člunů poháněných motorem Ford Model A. Tento vlek byl unikátní po devět sezon, než byl nahrazen sedačkovou lanovkou.

Název Oregon’s Mount Hood Aerial Skiway zní impresivně, avšak ve skutečnosti se jednalo o dva městské autobusy, které se staly neefektivním přepravním prostředkem kvůli svému nízkému kapacitnímu výkonu. I když působil zajímavě, byl nakonec zrušen po pěti letech provozu.

Nezrealizované projekty a experimenty

New Hampshire byl svědkem ambiciózního plánu na výstavbu jednokolejky v středisku Attitash, která měla být první svého druhu na světě. Po mnoha komplikacích s financováním byla nakonec realizována tradiční sedačková lanovka. V Park City byl pak v roce 1963 otevřen první lyžařský metro, které vedlo důlními tunely. Ačkoli byla tato novinka populární, většina lyžařů se vrátila k rychlejším lanovkám.

Kreativní ale neúspěšná řešení

Vermontský Mount Snow měl také své pokusy s lyžařskou dopravou, kdy byly kabinky lanovek vyrobeny z plastů a design byl inspirován kreslenými seriály. Tohle futuristické zařízení však nedokázalo dlouho obstát a bylo nahrazeno efektivními sedačkovými lanovkami. Také v Portillu v Chile přežívají starší lyžařské vleky Poma, které jsou navrženy tak, aby přečkaly laviny, avšak nováčci na nich mají značné potíže.

Luxusní skiareály a jejich experimenty

Marketingové oddělení lyžařského střediska Killington přišlo s neobvyklým nápadem pronájmu luxusních gondol za 1 500 dolarů. Tento experiment se však ukázal jako neúspěšný, a tak byl výrobek zrušen kvůli malému zájmu.

Historie lyžařských dopravních zařízení ukazuje, že i když se snažíme osvětlit inovace, někdy jsou některé projekty pouhými slepými uličkami. S každým novým inventionem se však lyžařský svět neustále vyvíjí a každý pokus, i ten neúspěšný, přispívá k našemu porozumění tomu, jak se posouvá vpřed.